Publikationen

 



 

Dagmar Abfalter und Rosa Reitsamer (Hg.): Music as Labour

This book brings together research at the intersection of music, cultural industries, management, antiracist politics and gender studies to analyse music as labour, in particular highlighting social inequalities and activism.

Music as Labour is available as an Open Access book under a Creative Commons Attribution - Non Commercial - No Derivatives 4.0 licence.

Ina Kahle: Populärkultur und sozialökologische Transformation

Band 39 der Schriftenreihe Musik und Gesellschaft, seit 1967 herausgegeben vom Institut für Musiksoziologie in Wien
Musikfestivals gelten in der Regel nicht als Orte gelebter ökologischer Nachhaltigkeit. Ein anscheinend unbedachter Umgang mit benötigten Ressourcen sowie der oftmals unverhältnismäßige Konsum von Alkohol sprechen zunächst nicht dafür, dass gerade hier......

Sarah Chaker, Axel Petri-Preis (ed.): Tuning Up!
Professional musicians who perform in hospitals, retirement homes and prisons, creatively stimulated by the residents; babies crawling over exercise mats, enjoying classical music together with their parents; concert-goers who take their seats between the musicians in order to experience music up close with all their senses – the opportunities to make and experience music are almost unlimited...

Andy Battentier: A Sociology of Sound Technicians

If art, and especially music, has been framed in cultural sociology as a collective production relying on a variety of actors, technicians have been mostly framed as "support personnel" marginally impacting the meaning of a cultural production. This book analyzes sound technicians as technical intermediaries. They are autonomous actors of.......

Alfred Smudits (ed.): Roads to Music Sociology
Music sociology occupies a special position in the social and cultural sciences. The terminology alone – in German it is ‘Musiksoziologie’ and not ‘Soziologie der Musik’ – indicates many possible approaches: Is ‘music sociology’ a subdiscipline within sociology or musicology? Or is it a discipline on its own...

 

Sarah Chaker, Jakob Schermann, Nikolaus Urbanek (ed.): Analyzing Black Metal

Tiefschwarze Nächte, Krächzgesang und Kunstblut, magische Symbole, archaische Rituale und uralte Geschichten: Black Metal bedient auf unterschiedlichsten Ebenen der Inszenierung Codes des Dunklen, Bösen und Geheimnisvollen...

Michael Huber: Musikhören im Zeitalter Web 2.0
In Anschluss an aktuelle Erkenntnisse soziologischer und sozialpsychologischer Musikrezeptionsforschung erläutert der Band, welche gesellschaftlichen Funktionen das Musikhören heute erfüllt, und welche Rolle hier die neuen Rahmenbedingungen im Web 2.0 spielen...

Raffaela Gmeiner: sie . macht . popmusik
Perspektiven auf den Handlungsspielraum österreichischer Popmusikerinnen
Band 16 der Reihe extempore, Institut für Musiksoziologie 2017

 



 

aus Kunsträume #2-2015 Mai

Perspektive Musikleben.
Das Institut für Musiksoziologie an der mdw ist eines von nur drei derartigen Instituten weltweit. Heuer feiern wir 50-jähriges Bestehen.
Institutsleiter Alfred Smudits gibt einen Einblick in die zukunftsweisenden Forschungsbereiche.

GETTING PERSPECTIVE ON MUSICAL LIFE
The Department of Music Sociology at the mdw is one of only three such departments worldwide — and this year, we celebrate 50 years of existence.

Department head Alfred Smudits provides some insight into the pioneering research taking place there.

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