Ass. Prof. Dr. Ondřej Daniel

email: Ondrej.Daniel@ff.cuni.cz

Akademische Ausbildung und beruflicher Werdegang

 

2012, PhD, Karlsuniversität Prag, Tschechien (Geschichte)

2004, Mag., Karlsuniversität Prag, Tschechien (Geschichte)

2014-2019, Metropolitan University Prague, Tschechien

2019-, Karlsuniversität Prag, Tschechien


Arbeits- und Forschungsschwerpunkte

Musik und Ethnizität, Klasse, Geschlecht und Alter

Hybride zwischen Pop und Folk Musik, Modernisierungsprozesse

Subkulturen während und nach Staatssozialismus in Mittelosteuropa und Südosteuropa (Schwerpunkte: ehemalige Tschechoslowakei, Jugoslawien und Sowjetunion)

Kulturelle Aspekte von Sozialen Bewegungen


Aktuelle Forschungsprojekte

Intersections of Popular Music and Folklore in the Central, Central Eastern and South Eastern European Societies during the late Modernity, AKTION Tschechien-Österreich (2021-2022)

Brave New World: Youth, Music and Class in Czech Post-socialism, Czech Science Foundation (2020-2022)

NEP4DISSENT (New Exploratory Phase in Research on East European Cultures of Dissent), COST Action (2017-2021)

 

 

Aktuelle Aktivitäten

Music subculture vs. class revolutionaries: Czech antifascism in the postsocialist era. Fascism. Journal of Comparative Fascist Studies. 2020, 9, 1-2, pp. 54-72.

Places of Revolt: Geographical References in the Slovak Anarchist Press Around the Turn of the Millennium. Forum Historiae. 2020, 14, 1, pp. 39-52.

“Not racists but careful”: Czech images of Visegrad collaboration during the crisis of European migration policies. In BALASZ, Adam Bence and Christina GRIESSLER. The Visegrad Four and the Western Balkans. Framing Regional Identities, Andrássy Studien zur Europaforschung (Band 25). Baden-Baden: Nomos, 2020, pp. 109-124.

‘Wildlife’. Ecstatic practices of hardcore football and extreme music fans during the Czech and Slovak postsocialism. Český lid. 2019, 106, 1, pp. 69-83.

Hardbass: Intersectionality, Music, Social Media and the Far-Right on the European Periphery, In APPEN, Ralf von and Mario DUNKEL. (Dis-)Orienting Sounds: Machtkritische Perspektiven auf populäre Musik. Bielefeld: Transcript-Verlag, 2019, pp. 153-166.